TryggOffert.se använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Genom att använda vår webbplats accepterar du att cookies används.
Läs mer om integritetspolicy och cookies.
Logga in

1. PARTER OCH TJÄNSTER

I avtalstexten nedan kallas , Org. nr: för Användaren och TryggOffert Sverige AB, Org. nr: 559329- 2203, för TryggOffert. 
Detta avtal avser den webbaserade tjänsten TryggOffert.se och rätten att använda alla de grundverktyg som den omfattar. De tjänster som Användaren betalar för kallas nedan Tjänsten. Detta avtal kallas för Avtalet.

1.1 GRUNDVERKTYG

Grundverktygen i Tjänsten innefattar:
  1. Adminfunktion
  2. Kalkylmallar
  3. Offertfunktionen
  4. Avtalstjänsten med BankID
  5. Dagbok
  6. Kommunikationsportal
  7. Fakturafinansiering
  8. CRM-system
  9. Kundsupport

2. AVTALSTID & PRIS

När Användaren har beställt och betalat Tjänsten börjar Avtalet att löpa. Avtalet förlängs automatiskt med samma period om Tjänsten inte skriftligen har sagts upp senast tre (3) månader före avtalstidens utgång. Priset per avtalsperiod beror på Användarens valda bindningstid. Grundkostnaden är 699 kr per månad, dvs 8 388 kr per helår vid tecknande av ett år. Grundkostnaden är 7 550 kr per helår vid tecknande av två år. Grundkostnaden är 6 710 kr per helår vid tecknande av tre år. Betalning sker alltid i förskott. Tillkommande kostnad är 1,5% av de intäkter som Användaren fakturerar för tjänster och material som avtalas på TryggOffert. Kostnaden faktureras av TryggOffert efter tecknat avtal. Löpande arbeten faktureras i efterskott. Användaren ansvarar för att redovisa intäkten till TryggOffert.

3. ANVÄNDARENS ÅTAGANDEN MM

3.1 Såvida inte parterna kommit överens om annat gäller de priser för Tjänsten som är angivna ovan under punkt 2, avtalstid och pris. Avgiftsändringar som beror på externa faktorer skall aviseras i direkt anslutning till genomförande av avgiftsförändringarna. Leverantören har rätt att höja avgift med start i nästkommande betalningsperiod om höjningen är direkt hänförlig till externa faktorer såsom förändring av valutakurs, skatt eller liknande allmän pålaga samt vid annan liknande omständighet av ekonomisk betydelse för Tjänst utanför Leverantörens kontroll och som påverkar kostnaden för tillhandahållande av tjänst. Leverantören skall avisera avgiftsändringar som ej är att hänföra till externa faktorer senast en (1) månad innan avgiftsförändringen träder i kraft, varvid Kunden erhåller möjlighet att säga upp Avtalet med en (1) månads uppsägningstid. Tjänstens fasta avgifter faktureras i förskott månadsvis, halvårsvis eller årsvis efter Användarens val. Eventuella löpande utgifter baseras på nyttjande och debiteras i för- eller efterskott. Betalningsvillkor är 10 dagar netto. Vid uppsägning sker ingen återbetalning av redan inbetald avgift.
 3.2 Avtalet medför inte att upphovsrätt eller andra immateriella rättigheter till Tjänsten överlåts till Användaren. Användaren får inte kopiera, ändra eller på annat sätt hantera programvara eller annat material som hör till Tjänsten, inte heller överlåta eller upplåta rätt till sådan programvara eller material till annan, om det inte skriftligen har avtalats med TryggOffert.
3.3 Användaren är skyldig att ange korrekt information om sitt företag och dess organisationsnummer när registrering som Användare sker hos TryggOffert. Är det fråga om en privatperson (enskild firma) skall personnummer uppges. Användaren är ansvarig för att lösenord förvaras på ett säkert sätt. Användaren ansvarar själv för eventuellt obehörigt utnyttjande av tjänsten. Användaren kan begära att TryggOffert spärrar Tjänsten eller att Användaren får nytt lösenord.
3.4 Användaren är införstådd med att Tjänsten endast får användas för lagliga ändamål och Användaren åtar sig att hålla TryggOffert skadeslös avseende samtliga krav från tredje man som riktas mot TryggOffert med anledning av Användarens användning av Tjänsten, innefattande men inte begränsat till anspråk avseende intrång i tredje parts immateriella rättigheter.
3.5 Användaren är ansvarig för att upphovsrätten, personuppgiftslagen och andra svenska lagar och förordningar följs.
 3.6 Användaren ansvarar för att tredjepartsprogram såsom webbläsare, pdf-läsare, toolbars, antivirusprogram samt brandväggar är korrekt installerade och tillåter trafik mot av TryggOffert hänvisade webbplatser.
3.7 Kontinuerlig överföring av data, till exempel där bilder från kamera regelbundet uppdateras, är inte tillåten. TryggOffert tillåter inte depåer för program, film eller musik om inte annat överenskommits.
3.8 Användare äger inte rätt att skicka spam-mail via någon tjänst som tillhandahålls av TryggOffert. TryggOffert förbehåller sig rätten att bedöma vad som utgör spam-mail.
3.9 Användaren ansvarar för att behålla leverantörsfaktura i mottaget format i enlighet med bokföringslagen. Filer och dokument som lagras hos TryggOffert ska inte ses som elektronisk lagring av verifikat.
 3.10 Användaren ansvarar för att kalkyler gjorda i kalkyltjänsten kontrolleras och att kostnaderna som skickas till kund är korrekta.

4. TRYGGOFFERTS ÅTAGANDEN

TryggOffert åtar sig att tillhandahålla Tjänsten till Användaren 24 timmar per dygn, med undantag för planerade driftstopp, med de begränsningar som följande servicenivåer innebär. Planerade driftsstopp skall i möjlig mån ske utanför kontorstid. TryggOffert skall informera Användaren om planerat driftsstopp i god tid i förväg. Utebliven tillgänglighet överstigande totalt fem (5) Arbetsdagar under en kalendermånad är att betrakta som väsentligt avtalsbrott och ger Användaren rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan och erhålla skadestånd enligt punkt 10 i Avtalet.
Definitioner
4.1 Servicetid
Med Servicetid avses den tid under vilken TryggOffert garanterar att påbörja och avhjälpa driftavbrott. Inkomna felanmälningar grupperas i fyra olika prioriteringsgrupper; Kritisk, Hög, Medium och Låg.
• Kritisk: Mycket allvarlig påverkan på Användarens verksamhet. Driftstopp i Tjänsten
• Hög: Allvarlig påverkan på Användarens verksamhet. Minskad funktionalitet i Tjänsten. Allvarligt fel som har hög påverkan för Användaren.
• Medium: Påverkan på Användarens arbete. Användaren kan arbeta men med minskad effektivitet/funktionalitet.
• Låg: Liten påverkan för Användaren. Användaren kan arbeta oförhindrat.
4.2 Åtgärdstid Med Åtgärdstid avses maximal tid inom vilken ett driftavbrott skall ha åtgärdats. Starttidpunkten för beräkning av Åtgärdstid inträffar då Användarens felanmälan registreras genom anmälan till TryggOffert, vilket endast sker under Servicetid. TryggOffert öppnar då ett s.k. felärende. Sluttidpunkten inträffar då Användaren åter kan använda Tjänsten.
Prioritet Start av problemanalys Mål för åtgärd Åtgärdstid
Kritisk Omgående Inom 4 timmar Löst inom 24 timmar
Hög Omgående Inom 8 timmar Löst inom 3 dagar
Medium Inom 4 dagar Löst inom 7 dagar
Låg Inget åtagande Inom 12 dagar Löst inom 30 dagar
Överskrids den Garanterade Åtgärdstiden vid fler än fyra (4) tillfällen under ett kvartal är det att betrakta som väsentligt avtalsbrott och ger Användaren rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan och erhålla skadestånd enligt punkt 11 i Avtalet.
Stillestånd avser väsentliga fel som leder till att tjänsten eller servicen inte är tillgänglig för Användaren.
Stillestånd skall rapporteras till Leverantören.
4.5 Support Support lämnas avseende programspecifika frågor. Frågor avseende tillämpningar av de regelverk som rör programmens användningsområden och frågor av teknisk karaktär samt rättningar på grund av felaktigt användande av programmen ingår ej i supporten. Support lämnas via e-post support@tryggoffert.se.

5. MÄTNING AV SERVICENIVÅER

TryggOffert implementerar system som kan mäta de avtalade servicenivåerna. Mätpunkten för Tillgänglighetär utgående anslutning (router) till WAN på den plats där TryggOfferts server finns. Då tjänsten är avhängig att Internet fungerar normalt är Användaren införstådd med att avbrott, fördröjningar, buggar och liknande hinder på Internet inte utgör fel i tjänsten.

6. ANSVARSFRIHET FÖR TRYGGOFFERT ÄVEN OM AVTALAD SERVICENIVÅ INTE UPPNÅS

TryggOffert ansvarar inte för bristande uppfyllelse av avtalad servicenivå, om TryggOffert kan visa att detta har orsakats av någon av nedanstående omständigheter och under förutsättning att sådan omständighet inte är direkt hänförlig till TryggOffert: fel i Användarens utrustning eller programvara; virus eller annat angrepp på säkerheten hos Användaren; omständighet utanför TryggOfferts ansvarsområde för Tjänsten som t.ex. brist i kommunikation eller andra produkter eller tjänster från tredje man som TryggOffert inte uttryckligen tagit ansvar för; DoS-attacker; force majeure som betyder att TryggOffert inte är skyldigt att utge ersättning för förlust eller skada som Användaren kan komma att lida till följd av att fullgörandet av TryggOfferts åtaganden förhindrats eller väsentligen försvårats av omständigheter som TryggOffert inte rimligen kunnat råda över eller förutse, inklusive men inte begränsade till arbetskonflikt, krig, uppror eller upplopp, mobilisering eller oförutsedda militärinkallelser, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, export- eller importrestriktioner, jordbävning, blixtnedslag, eldsvåda, översvämning eller vattenskada, allmän varuknapphet eller knapphet i fråga om transportmedel, lagstiftning och myndighetsrestriktioner.

7. FEL I TJÄNSTEN

7.1 För den händelse det föreligger ett fel i Tjänsten så att bearbetningen av Användarens Data föranleder ett felaktigt resultat, åtar sig TryggOffert, att så snart omständigheterna kräver med hänsyn till felets art och omständigheterna i övrigt, att på egen bekostnad göra en ny bearbetning av Användarens data.
7.2 TyggOfferts ansvar enligt punkten 7.1 ovan gäller endast under förutsättning att:
(i) Användaren har levt upp till samtliga de åtaganden som anges i punkten 3 ovan; 
(ii) felet i Tjänsten reklameras till TryggOffert av användaren inom trettio (30) dagar efter det att Användaren upptäckt eller bort upptäcka felet; samt 
(iii) Användaren tillhandahåller TryggOffert de data som är nödvändiga för TryggOfferts bearbetning enligt punkten 7.1 ovan.
7.3 Denna punkt 7 utgör, utöver vad som framgår i punkten 4 ovan, TryggOfferts enda ansvar med anledning av fel i Tjänsten.

8. ANVÄNDARENS DATA

8.1 Användaren innehar samtliga rättigheter till Användarens Data. TryggOffert har dock rätt att använda Användarens Data för statistiska ändamål (där data endast presenteras på aggregerad nivå och inte specifikt för Användaren) samt för att förbättra och utveckla tjänsten.
8.2 Användaren ansvarar för att Användaren i samband med uppsägning tar ut all Användarens Data som Användaren kan komma att behöva för framtida bruk.
8.3 Har avtalet upphört på grund av utebliven betalning, lagras Användarens Data i maximalt 10 dagar varefter TryggOffert äger rätt att radera kundens kvarvarande material från TryggOfferts servrar.
8.4 TryggOfferts ansvar för Användarens Data är begränsat till vad som framgår av punkten 6 ovan.

9. KALKYLVERKTYGET

9.1 Kalkylverktyget är avsett för att förenkla användarens kalkylarbete. Användaren tar eget ansvar för att de kalkayler som ligger till grund för Användarens offerter är rätt beräknade. Användaren kan inte ställa TryggOffert ansvariga för eventuella missberäkningar eller felaktiga priser.

10. SKADESTÅND

TryggOffert ska ersätta Användaren för skador som Användare åsamkas på grund av att TryggOffert genom försumlighet underlåtit att fullgöra sina skyldigheter enligt Avtalet. För brister i åtaganden för vilka vite utgår enligt Avtalet utgår emellertid inget skadestånd. Användaren ska ersätta TryggOffert för skador som TryggOffert åsamkas på grund av att Användaren genom försumlighet använder Tjänsten i strid med Avtalet eller på sätt som skadar TryggOffert.

11. ANSVARSBEGRÄNSNING MM

TryggOfferts ansvar är begränsat till direkt skada om maximalt ett prisbasbelopp enligt 2 kap. 6 § socialförsäkringsbalken om inte TryggOffert agerat uppsåtligt eller med grov vårdslöshet. TryggOffert är aldrig ansvarigt för indirekt skador, såsom förlorad vinst eller produktion, förlust av data etc. För att krav ska kunna göras gällande måste det framställas inom två (2) månader från att skadan upptäckts eller borde ha upptäckts. TryggOffert ansvarar inte för att tolkning av leverantörsfakturor blir korrekt, utan Användaren ansvarar själv för slutlig kontroll och sin bokförings korrekthet.

12. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTLÖSNING

12.1 Parternas rättigheter och skyldigheter vid tolkning och tillämpning av Avtalet skall bestämmas i enlighet med svensk lag. 
12.2 Tvist i anledning av Avtalet skall avgöras i Svensk Domstol.